43 biertjes in Terneuzen

Na een aantal weken goede voorbereiding, stonden afgelopen vrijdag bijna 200 deelnemers met een uniek TERNEUZEN PROOST! bierglas in hun hand.

Voor mijn schoolopdracht mocht ik als MBO student van Scalda Terneuzen de eerste editie van de Bierroute TERNEUZEN PROOST! 2019 organiseren. Een kans die ik met twee handen aanpakte. Het organiseren van evenementen vind ik een van de leukste dingen om mezelf mee bezig te houden. Voor FC Axel mag ik dit ook een aantal keer per jaar doen, en nu als afstudeeropdracht voor Bureau Citymarketing – Stad Terneuzen!

TERNEUZEN PROOST! is al een bekend fenomeen in de omgeving van de eerdere ‘’wijnroute’’ edities. Deze waren de laatste twee jaar volledig uitverkocht. Aan mij de taak om dit met de Bierroute te evenaren. En dat gaat niet vanzelf…

Er moeten eerst een paar deuren geopend worden, voordat je uiteindelijk 200 deelnemers biertjes ziet proeven;  ondernemers moeten enthousiast gemaakt worden, er moeten biertjes uitgezocht worden, en ga zo maar door.. Gelukkig hadden we een aantal goede partners die ons wat werk uit handen konden nemen. Dank hiervoor!

Wat waren mijn taken als stagiaire bij Bureau Citymarketing Stad Terneuzen?
Eerst heb ik de ondernemers gestimuleerd om hun deuren open te stellen. De Bierroute TERNEUZEN PROOST! is namelijk een mooie gelegenheid om (nieuwe) klanten te ontvangen en hen op een ongedwongen manier kennis te laten maken met hun zaak en producten. Om de Bierroute meer ‘body’ te geven heb ik contact gezocht met een aantal Zeeuws-Vlaamse bierbrouwers. Zij konden hun zelf gebrouwen bier aan de deelnemers laten proeven en het verhaal achter dit biertje vertellen. En natuurlijk moesten er kaarten voor het evenement verkocht worden. Dat heb ik via Eventbrite gedaan. Eventbrite is een online tool voor het organiseren van evenementen. Met behulp van Eventbrite is het onder andere eenvoudig om tickets te verkopen of deelnemers te registreren.

Print en Press heeft ons promotiemateriaal ontwikkelt en Smit Promotions heeft de bierglazen bedrukt met het TERNEUZEN PROOST! logo. En niet te vergeten: Drankenhandel Kolijn. Zij hebben in overleg met de ondernemers, voor iedere winkel twee passende biertjes uitgezocht en geleverd.

We hebben via verschillende kanalen promotie gemaakt voor het evenement. Facebook is vandaag de dag de belangrijkste van allemaal. Maar ook Instagram mag niet vergeten worden. En misschien heb je de posters wel in de stad zien hangen? Ook daar zal je oog ongetwijfeld op gevallen zijn als je een rondje door het centrum hebt gelopen.

Na een paar uur glazen spoelen in de keuken van Du Commerce, was het eindelijk 17 uur. De deelnemers konden een Studio Blique tasje ophalen waar hun unieke bierglas en plattegrond in zat. Nog een goede bodem leggen, en de bierroute kan van start gaan!

Ik heb een aantal hele lekkere biertjes geproefd, mét hele lekkere bijpassende hapjes. Heb je hier al eens van gehoord: Imperial Russian Stout, bier met Chocolade van Dutch Bargain? Wat daarbij niet kan ontbreken is een stukje chocolade natuurlijk. Keer op keer verbaasde ik me over de verschillende smaken bier die er te proeven waren.

Het organiseren was al heel leuk, maar het meedoen was nog veel leuker. 😉 Ik zou het zo weer doen! 😋 Sara en Ilse, bedankt voor deze leuke opdracht!