Corona: Even omdenken | bedrijven

De wereld staat op zijn kop, maar niet stil. Hoewel dit geen periode is waaraan je wilt wennen vraagt deze periode wel wat creatief vermogen om je business om te denken. Wat je al jaren met succes hebt gedaan kan simpelweg even niet. Hoe blijf je dan toch in contact met je klant? Hoe blijf je waarde leveren zodat je klanten ook na corona bij je terugkomen? Er zijn talloze manieren om je klant online te bereiken.

Even omdenken dus. Hier zijn wat tips om je op weg te helpen.

Samen digitaal

Een gezamenlijk digitaal platform waar vraag en aanbod samenkomt. Jouw klanten weten wat ze waar kunnen kopen en hun lokaal gekochte artikelen worden eenvoudig thuisbezorgd. Dit platform rollen we in de gemeente uit voor ondernemers in de binnenstad van Terneuzen en voor Axel en Sas van Gent.

Aanmelden of interesse? Meld je hier aan.

Challenge

Er zijn heel wat challenges via social media te volgen. Een challenge doe je echt samen! Via social media onderhoud je contact met je volgers en deel je het resultaat met elkaar. Als je een nieuwsbrief hebt kom je ook nog eens rechtstreeks in de inbox van je klant. Zet elke dag een opdracht klaar en verwijs naar je social media (facebook of instagram) voor extra foto’s of filmpjes. Laat je volgers hun resultaten delen en zorg dat ze jou taggen in hun bericht of story.

Een challenge niet voor jouw business? Hier zijn wat ideeën om je op weg te helpen!

  • Kleding. Je kunt je volgers uitdagen om bepaalde kleuren, prints, materialen en stijlen te creëren of combineren in hun garderobe. Of wat dacht je van outfit’s uit de jaren 80? Stimuleer duurzaamheid, geef advies.
  • Food. Is take-away niet haalbaar voor jouw zaak? Challenge jouw trouwe gasten om thuis aan de slag te gaan met het maken van lekker eten. Een weekje rond de wereld (wereldgerechten), Zeeuwse producten, vegan of met de Yakiniku. Allemaal thema’s waarmee je je gasten aan het koken kan krijgen. Van het idee krijgen wij nu al honger!
  • Haarstyling. Ben je kapper? Challenge dan je klanten om thuis nu eindelijk die föhn techniek goed onder de knie te krijgen, of leer ze vlechten en opsteken. Natuurlijk mag de verzorging niet ontbreken. Je kunt hiervoor ook je producten adviseren.
  • Make-up. Wie wil er nou niet een goed tutorial voor de perfecte eyeliner? Schoonheidsspecialisten en MUA’s kunnen hun volgers uitdagen verschillende make-
  • up technieken toe te passen. Elke dag een ander onderdeel: de basis, ogen, lippen, contouren… Straks zitten we allemaal uitgedost op de bank 😉

Online modeshow of demo

Laat zien wat je hebt door een online modeshow of demonstratie. Maak een filmpje, of liever nog: een hele boel korte filmpjes en deel dit op social media. Een gezicht erbij doet veel meer dan alleen je kleding of product op de foto zetten. Je klanten vinden het fijn om jou te zien! Vul je filmpje aan met de nodige informatie: prijs, materiaal, merk, ect.

Of maak er een echte online beleving van door LIVE te gaan. Kondig van tevoren aan wanneer je modeshow of demonstratie plaatsvindt. Maak ook hier gebruik van al je kanalen (e-mail, website, social media). Het voordeel van een “LIVE” is dat je direct de interactie kunbt aangaan met je publiek. Je kunt vragen stellen aan je volgers maar ook zij kunnen vragen stellen aan jou. Je bent zo écht in contact met je klant. Gezellig!

Personal shopping in a box

Jij kent je vaste klanten als geen ander. Verras je klant dan met een op maat samengestelde box. Je kant kan thuis op zijn/ haar gemak alles passen en combineren en kiest de favorieten uit om te houden. Wat ze niet willen kunnen ze terug ‘sturen’.

Tip! Zoek de samenwerking op met andere winkels met artikelen die complementair zijn aan jouw aanbod. Bijvoorbeeld kleding + schoenen + accessoires = helemaal compleet!

Podcast

Jouw doelgroep zit op dit moment thuis en zit te wachten op jouw kennis en inspiratie.

Podcasts zijn super hip op dit moment. Die populariteit heerst niet alleen onder de kenners en critici. ‘Het grote publiek’ wendt zich meer en meer tot het audiovisuele feestje dat podcast luisteren heet. Podcast is het digitaal luisteren naar een informatief of entertainend verhaal. Een podcast luister je via spotify, soundcloud, de podcast app op je smartphone of je plaatst het op je eigen website.

Wij hebben gezocht naar lokale voorbeelden. Die zijn bijna niet te vinden! Dus dit is je kans onderscheidend te zijn in de regio!

Wil je meer weten over het maken van een Podcast? Bekijk dan podcast expert Mirjam Hegger. (Ondernemer oorspronkelijk uit Hoek)

PubQuiz zonder pub

Café’s en sportverenigingen kunnen met een online pubquiz voor een hoop gezelligheid zorgen. In Nederland is het al een groot succes. Je maakt van tevoren een presentatie. Zet een livestream op Facebook of YouTube. De vraag/antwoord doe je in een aparte WhatsApp. Je speelt met teams of individueel. Speel het voor de fun of voor het goede doel.  

Je eigen webshop binnen een week

Veel ondernemers denken in kansen, juist nu. Daarom heeft Nedbase (sinds kort ook in Terneuzen gevestigd) speciaal voor winkeliers en horeca een concept ontwikkeld waarmee ondernemers binnen een week ook online inkomsten kunnen genereren. Een volledig eigen webshop, inclusief betaalmodule, eigen look & feel, volledig zelf te beheren, voor nu en in de toekomst! Deze kant-en-klare webshop is nu beschikbaar voor € 995,- all-in. Binnen een week up & running! Je wordt echt van a tot z begeleid, van advies tot zelfs het vullen van de shop. Kijk voor voorbeelden opwww.marosgoes.nl/shop en https://shopdemo.nedbase.nl/

Meer info kun je opvragen bij Chantal Verlinde