De knop om: je business omdenken tijdens corona

De wereld staat op zijn kop, maar niet stil. Hoewel dit geen periode is waaraan je wilt wennen, vraagt deze periode wel wat creatief vermogen om je business om te denken. Wat ondernemers al jaren met succes deden, kan simpelweg even niet.

Hoe blijf je dan toch in contact met je klant? Hoe blijf je waarde leveren zodat je klanten ook na corona bij je terugkomen? Bekijk HIER de online tips voor ondernemers om in beeld te blijven bij je klanten.

Dat deze tijd ook kansen biedt, bewijzen deze ondernemers en organisaties:

Online platform van Toonbeeld
Marjolijn Polfliet van Toonbeeld: “Komende week lanceert Toonbeeld een online platform onder de noemer ‘Toekomstmuziek & CoronARTs’. Er komt (naast de social media kanalen) een aparte pagina op de website waar alle initiatieven die zijn digitaal aanbieden en organiseren op komen te staan.

Het grootste gedeelte van de muziekafdeling draait gewoon door, maar dan online. Op deze pagina kun je o.a. een voorbeeld bekijken van een online les, zodat mensen een idee hebben van hoe dat er dan precies aan toe gaat. De lessen vinden plaats via Zoom, FaceTime, WhatsApp of Skype. Als een leerling dit niet prettig vindt aanvoelen, kan het ook via ingestuurde filmpjes en krijgen ze feedback van de docent. Wil je hier gebruik van maken? Ze bieden pakketten aan van vier proeflessen, zodat je kennis kan maken met de lessen op een laagdrempelige manier.

Verder komen er veel opdrachten op te staan van de afdeling Beeldend en zijn ze druk bezig met een virtual tour door de nieuwe expositie bij KULT. De docenten van de afdeling Beelden zijn volop bezig met het verzamelen van online opdrachten en challenges.
De docenten Muziek zijn druk bezig om voorbeelden te maken van allerlei Apps die je kunt gebruiken om toch op allerlei creatieve manieren ‘samen’ muziek te maken. Kortom; digitaal maatwerk voor iedereen. Houdt de Facebook pagina en website van Toonbeeld in de gaten!”

Virtuele tour ‘Schooltijd’
‘Als u niet naar het museum kunt komen, komt het museum naar u toe’! Hoewel het schoolmuseum ‘Schooltijd‘ tot 28 april dicht moet blijven, kun je alsnog een even binnenkijken. De virtuele rondgang die zij online hebben gezet, brengt je weer even terug in de schoolbanken. Ook plaatsen zij op Facebook elke twee dagen een leuk object uit de uitgebreide collectie die ze beschrijven.

HORECA

De Drive-in van À Table
Edwin Herman, eigenaar À Table: “Het idee van de Drive-in is ontstaan omdat we het restaurant moesten sluiten. We hebben nu het liefst zo min mogelijk mensen over de vloer. Daardoor kan ik mijn personeel ook beter beschermen. Dus het is een beslissing puur uit veiligheid.

Wij hebben een nieuw menu samengesteld wat lager in de markt zit dan ons reguliere menu. We hebben dus expliciet besloten om geen kopie van ons reguliere menu aan te bieden, omdat we op deze manier de hele markt kunnen bedienen. Het zijn gerechten die voor iedereen toegankelijk zijn. Zo hebben wij bijvoorbeeld op vrijdag een Italiaanse avond en op zondag een gebraden kip actie. Zodra je je bestelling hebt doorgegeven, krijg je ons ‘drive-in protocol’ toegestuurd via WhatsApp of e-mail. Tot nu toe is het een succes! We treden trouwens enkel naar buiten met de link van onze website. Daarop kun je het menu bekijken, maar ook welke gerechten er aankomen en we voegen in het weekend ook wat luxere opties toe. Van origine zijn wij een traiteurswinkel, dus we hebben veel affiniteit met traiteurwerk.. Voor ons is het even terug naar onze roots!”

Cocktails @ Home van Mia’s Restaurant en Lounge
Iske Sykes via Mia’s: “We hebben ervoor gekozen om naast gerechten en bites nu ook cocktails aan huis te bezorgen! We zaten te denken hoe we het echte Mia’s gevoel toch bij onze klanten thuis konden krijgen en de lounge er toch een beetje bij konden betrekken. En dat waren de cocktails! Cocktails zijn toch wel een beetje waar wij bekend om staan.

Momenteel werken we met een kleine selectie van drie cocktails waar mensen uit kunnen kiezen: Blue lagoon, Liquor 43 Sour en de Mojito. Daarnaast hebben we ook een wekelijkse special, en wisselen we ook wel eens. Onze bartender maakt de cocktails vers en doet ze in een flesje. Je krijgt de cocktails thuis geleverd in het flesje en daar krijg je dan je verse producten bij om de cocktail op te fleuren en af te maken. Ook posten we elke week een recept voor cocktails op onze Facebook pagina. Op deze manier kunnen we toch iets leuks en bijzonders aanbieden aan iedereen!”