From Croatia with love!

From Croatia with love! De Bosnische Vanja groeide op in Zagreb (Kroatië) waar ze jaren kapster was bij de gerenommeerde kapsalonketen Jacques Dessange. En in 2013 verhuisde ze voor de liefde naar Terneuzen. Een grote stap, want ze sprak de taal niet en liet alles achter in Kroatië. 

Kapsalon Vanja

Ondanks dat ze pas in 2013 naar Terneuzen verhuisde, opende ze in 2014 al haar eigen kapsalon in de Axelsestraat. “Het was niet de bedoeling om zo snel te beginnen, maar we kwamen het pand tegen en besloten een sprong in het diepe te nemen. Ik werkte destijds nog bij een andere kapsalon in de buurt, maar een eigen kapsalon was altijd mijn droom. Ik begon alleen, maar werd vanaf 2015 vergezeld door Esmee en nu zijn we met z’n vieren. 
De taalbarrière was in het begin wel een belemmering, en ik dacht dat het moeilijk zou zijn om klanten aan te trekken. Ik had in Kroatië al een taalcursus gevolgd, maar door hier veel te praten met klanten leerde ik snel Nederlands. Toch kwamen klanten al snel terug, en grappen nu zelfs ‘weet je nog in het begin..’. 

Een nachtmerrie

In december 2020 kreeg Vanja een telefoontje die haar leven op z’n kop zette. Haar kapsalon stond in brand. Haar man was al snel ter plekke, en heeft met een brandblusser het vuur gedoofd. 

“Ik was helemaal in paniek. Ik dacht eerst dat het door de kerstboom kwam, maar de brand was blijkbaar in de meterkast ontstaan. De schade was helaas enorm. Er was veel roetschade en het hele plafond en wanden moesten eruit. Uiteindelijk heb ik deze gebeurtenis aangegrepen om de salon een volledige  make-over te geven. Via een makelaar vonden we een tijdelijk onderkomen in de straat, en gingen daarnaast aan de slag met het opknappen van de salon. In de vernieuwde salon vond ik het belangrijk dat klanten een huiselijk gevoel krijgen. Het moderne en warme interieur draagt bij aan de totaal beleving die ik wil creëren in de salon”.

Ondernemen in Terneuzen

“Het ondernemen in Terneuzen bevalt me echt heel goed. Ik vind de mensen hier heel vriendelijk en ze helpen me veel. Zo hebben klanten mij veel geholpen met het leren van de Nederlandse taal. En het doet mij ook goed dat klanten steeds terug blijven komen. Zij gaven mij ook veel tips over Terneuzen en de omgeving. Zo heb ik de stad leren kennen. 

De salon loopt ontzettend goed, daar ben ik dankbaar voor. Wij zijn ook erg actief op social media, daar doen wij ons best voor. Hierdoor weten mensen ons goed te vinden en kunnen ze ons werk bewonderen. Onze specialiteit is echt het zetten van balayages en het verven van blond haar. We werken met het bekende merk Mounir, van de gelijknamige kapper Mounir. Ik heb zelfs al twee masterclasses van hem gevolgd in Parijs en Istanboel. Klanten moeten zich thuis voelen bij ons, en dat lukt ons denk ik aardig!”