Inspirerende onderneming: Bloomz Company

Het klinkt misschien cliché, maar geluk zit in de kleine dingen. Een heerlijk kopje thee is daar een mooi voorbeeld van. Hoe fijn is het om na een dag rennen en vliegen tot rust te komen met een warm bakkie op de bank? Dat is precies het beeld dat Claudine Schelleman uit Zuiddorpe voor ogen had. Met haar hippe theeconcept Bloomz verovert ze de harten van heel thee-liefhebbend Zeeland en omstreken. We spraken haar over het opstarten van haar eigen bedrijf, het concept en de uitdagingen van het ondernemerschap.

Sprong in het diepe

“Vanaf mijn 15e heb ik in de horeca gewerkt en affiniteit met de branche gehad. Daarna ben ik gaan studeren en heb ik als opleiding voor Commerciële Economie gekozen om me breed te oriënteren. Tijdens mijn 3e jaars stage in Bonaire, heb ik geleerd om te houden van de kleine dingen in het leven zonder materialisme. De sfeer die daar hangt, heeft mij nooit meer los gelaten.
Na het afronden van mijn studie ben ik een tien jaar werkzaam geweest in de buitendienst van warme en koude dranken in de horeca. Hieruit is mijn passie en liefde ontstaan voor thee. Ik kom zelf uit een ondernemende familie. Mijn ouders, broer en zus zijn allemaal zelfstandige ondernemers. Door mijn eigen ondernemersdrift heb ik besloten om in juli 2017 mijn eigen theeconcept te lanceren.”

Bloem, bloem.. Bloomz

“Het begint altijd met een idee. Het opzetten van een eigen bedrijf met een eigen concept is een lang traject. Je kunt het vergelijken met een puzzel die stukje bij beetje steeds completer wordt. Toen ik na mijn vakantie vanuit Bonaire in het vliegtuig terug naar Nederland zat, bedacht ik me dat de hibiscus bloem het beeldmerk moest worden van mijn lijn. Met mijn nicht, die grafisch ontwerpster is, hebben we al mijn ideeën uitgewerkt tot een concept. Dit heeft zich vertaald tot een mooie huisstijl die helemaal aansluit op mijn visie en de kern van Bloomz – namelijk kracht, gastvrijheid en het vertegenwoordigen van leven en moed.

Essentieel voor een theelijn is natuurlijk een thee van goede kwaliteit. De smaak van het product is misschien nog belangrijker dan de uitstraling. Vaak wordt er veel aandacht besteed aan de verpakking, maar valt de smaak tegen. Ik kwam met verschillende importeurs in contact. Daarna was het een kwestie van véél proeven, proberen en testen en kijken wat er wel en niet binnen de lijn past. Een kwalitatief goed product afleveren, had voor mij een hoge prioriteit. Ook vond ik het leuk om de smaken een persoonlijke naam en identiteit te geven, zoals Dushi Kadushi en Alice in Wonderland waarbij ik verwijs naar mijn favoriete eiland.

Toen ik Bloomz lanceerde, wilde ik me vooral op de horeca branche richten. Ik ging de baan op om verschillende horeca zaken kennis te laten maken met mijn collectie. Het concept was duidelijk: het creëren van een theebeleving, maar wel met een overzichtelijk systeem; 12 smaken, een menu kaart en een makkelijk blikken systeem. Steeds meer horecagelegenheden gingen met Bloomz in zee, waardoor meer mensen kennis maakten met het concept. Hierdoor groeide ook de vraag vanuit de particuliere markt. Om hier op in te spelen, heb ik het assortiment qua smaken en verpakkingen vergroot. Deze worden nu online en bij verschillende winkels in de regio aangeboden.”

Pieken en dalen van het ondernemerschap

“Het leukste aan het ondernemen vind ik om mijn creativiteit te gebruiken en concepten te ontwikkelen. Je moet natuurlijk wel kijken wat financieel mogelijk is, maar je hebt de vrijheid om zelf je eigen keuzes te maken. Als je een product vertegenwoordigt, zit je vast aan een bepaald assortiment. Nu kan ik ook daadwerkelijk iets concreets doen met de feedback die ik ontvang van mijn klanten. Als ik een concept of nieuwe lijn bedenk, zit er altijd een kans in dat deze minder goed wordt verkocht. Dat kan altijd gebeuren en uiteindelijk leer ik hier ook van. Wat de uitkomst ook is, achteraf ben ik altijd blij dat ik het geprobeerd heb.

Ik probeer vooral dicht bij mezelf te blijven en vraag mezelf vaak af wat ik écht wil. Natuurlijk zijn er ook genoeg uitdagingen die horen bij het ondernemerschap. Neem nu de crisis waar we momenteel in zitten. Het grootste gedeelte van mijn omzet komt uit de horeca, die nu volledig stil ligt door Covid- 19. Als ondernemer probeer je dan creatief te zijn. Nieuwe dingen bedenken, andere markten proberen te bereiken. Dit is momenteel voor mij de grootste uitdaging.

Mijn advies voor nieuwe ondernemers is: maak een goed ondernemersplan en begin niet zomaar. Goede voorbereiding is essentieel, zoals een duidelijk financieel overzicht waar je altijd op kunt terugvallen. Bezoek startersdagen van bijvoorbeeld de KvK. Hier krijg je goed advies over het starten van je eigen onderneming en ontmoet je andere ‘starters’. Op mijn eerste startersdag kwam ik in gesprek over het ondernemen met Lieneke de Caluwé. Zij was toen net gestart als communicatie adviseur. Uiteindelijk heeft zij mij geholpen met het schrijven van mijn teksten.

Volg je passie. Durf die sprong te wagen, anders blijft het bij een idee en krijg je er later spijt van dat je het nooit geprobeerd hebt. Geef alles wat je hebt. Stap je auto in en ga je product actief promoten en soms zal je een nee moeten incasseren. Zodra het balletje gaat rollen is het een sneeuwbal effect, zo komen steeds meer mensen in contact met je product. Je zult altijd momenten hebben dat je gaat twijfelen of je de juiste stap hebt gezet, maar dat hoort erbij. Probeer zo goed mogelijk je kwaliteit en identiteit te bewaken, dat maakt een bedrijf vaak succesvol. Achteraf gezien past mijn bedrijf zo goed bij mij als persoon en sluit het ook perfect aan op mijn privé situatie.”

Toekomstdromen

“Ik heb niet één grote droom of doel wat ik wil bereiken, ik geniet gewoon enorm van het proces en de concepten die ik uitwerk. Ik heb altijd nieuwe ideeën in mijn hoofd, dat is denk ik ook het leuke van ondernemen. Vorig jaar heb ik mijn eigen koffiemerk, Ritmo del Café, op de markt gebracht. Ik heb een barista achtergrond en miste het om met koffie bezig te zijn. Ritmo del Café heeft een eigen identiteit met een Zuid Amerikaanse en Caribische sfeer. Door iedere blend en single te koppelen aan een dans/ muziekstijl uit Zuid Amerika en de Caraïben, wil ik het juiste gevoel meegeven van de herkomst van de verschillende blends. Door tijdens het drinken van je bakje koffie te luisteren naar de bijpassende muziek (salsa, bachata, reggae et cetera), kom je uit tot de ultieme koffiebeleving. Passie en beleving… Daar draait het om.

Uiteraard wil ik natuurlijk dat de Bloomz Tea Collection en mijn koffie blends van Ritmo del Café steeds meer genuttigd gaan worden in Nederland. Passie voor mijn producten staat voorop, daar staat geen geld tegenover. In de tussentijd heb ik 150 horeca klanten door heel Nederland die mijn thee serveren en beleven steeds meer mensen thuis hun Bloomz moment . Ik hoop dat ik de mensen met mijn thee en koffie een momentje van genot en rust kan geven.

Tot slot wil ik graag mijn dankbaarheid uitspreken naar mijn familie. Zij zijn al vanaf de start zeer betrokken en behulpzaam in mijn bedrijf. Zonder hun hulp en steun had ik het niet kunnen doen. Een compliment voor hun is zeker op zijn plaats. Bloomz Your Day! Enjoy!”