Martijn van Battum: ‘positief vind ik de goede samenwerking met het bureau, waar mensen werken met hart voor de stad’

“Ik ontmoet in mijn winkel regelmatig Vlamingen. Zij spreken vaak vol lof over de stad. Ze maken een wandeling langs de Scheldeboulevard, lunchen op de Markt en gaan vervolgens winkelen. Het is voor een stad als Terneuzen belangrijk dat óók de eigen inwoners die kwaliteiten gaan zien en waarderen. We moeten het namelijk vooral van hen hebben.” 

Als ondernemer in de binnenstad en voorzitter van ondernemersvereniging Bizzy Terneuzen was het toetreden van Martijn van Battum tot het bestuur van stichting Citymarketing Terneuzen min of meer vanzelfsprekend. “Ik vind het een eer om hiervan deel te mogen uit maken. Het gaat voor een belangrijk deel over de binnenstad en de ondernemers die daar gevestigd zijn. Het is geweldig om de kans te krijgen daarover mee te praten.” 

Verbinden winkelcentra 

Wie Martijn vraagt naar een vergezicht, hoort ambities over een compact centrum en ludieke manieren om bezoekers te trekken. “Het is belangrijk dat we Kennedy-West, Schuttershof, de Kop van de Noordstraat en de binnenstad met elkaar verbinden. Als ik zie hoe druk het in de nieuwe winkelgebieden is, moeten we zoeken naar een manier om die bezoekers ook naar de binnenstad te trekken. De entree zoals die nu is, is verre van aantrekkelijk. Ik heb weleens gekscherend geopperd om die verbinding met een skilift te realiseren. Natuurlijk moet de basis in de binnenstad daarvoor op orde zijn, dat wil zeggen een aantrekkelijk winkelaanbod en goede horeca. Op dat gebied moeten we nog stappen maken.” 

Ambassadeurs 

Over de rol van Citymarketing Terneuzen is Martijn enthousiast. Vooral ook omdat hij signaleert dat er zaken veranderen. “Door Citymarketing Terneuzen is de communicatie eenduidiger en daarmee duidelijker. Positief vind ik de goede samenwerking met de gemeente, het dynamische bestuur en het bureau, waar mensen werken met hart voor de stad. Mij valt op dat de stemming langzaamaan steeds optimistischer wordt. Heel simpel: als ik de reacties op de posts op Facebook volg, zie ik steeds vaker positieve reacties. Dat is goed. Als onze eigen inwoners, met hun eigen foto’s en eigen verhalen, ambassadeurs worden voor de stad, zijn we op de goede weg.”