Op de koffie bij… Smit Promotions
Je ziet de gepersonaliseerde producten van bedrijven en evenementen overal. Van de alom bekende bedrukte pennen, tot powerbanks en gepersonaliseerde borrelplanken. Maar wie bedrukt die pen eigenlijk en wie zorgt bijvoorbeeld voor de sportprijzen bij een wedstrijd? Kees en Geert van Tiel zijn de trotse eigenaren van Smit Promotions in Terneuzen. Ze specialiseren zich in het maken van onder anderen relatiegeschenken en sportprijzen. Het begon allemaal in 1979: de eigenaar van Smit Sportprijzen in Zaandam wilde ermee stoppen. De oom van Kees en Geert had op dat moment al een sportprijzen winkel in Terneuzen en besloot om Smit Sportprijzen over te nemen. Nu was er enkel nog een grotere locatie nodig. Gelukkig hadden op dat moment de ouders van Kees en Geert net een nieuwe loods gebouwd waar ze nog wel wat vierkante meters vrij hadden. Ze gingen er samen voor, het aanbod werd uitgebreid en Smit Promotions was geboren! Sindsdien hebben ze een groot assortiment in sportprijzen, relatiegeschenken, promotiekleding en nog veel meer. Met 400 klanten door heel Nederland zijn ze een erg succesvol bedrijf wat nog steeds groeit. Wij gingen op de koffie bij Kees en Geert van Smit Promotions en vroegen hun naar hun dag en welke inzichten de coronacrisis hen gebracht heeft.
Een dag bij Smit Promotions
“Voor mij en mijn broer begint de dag vrij vroeg. Wanneer we aankomen op kantoor kijken we eerst in onze mailbox; we kijken welke mailtjes gelijk beantwoordt moeten worden en welke doorgestuurd moeten worden naar de dames van de verkoop. Als we daarmee klaar zijn kijken we naar de productieplanning: waar moeten we ons die dag op focussen en welke afspraken hebben we staan. Rond 8:00 uur lichten we de mannen van de productie in over de productieplanning van die dag, zodat zij aan de slag kunnen. Zij houden zich dan ook voornamelijk bezig met het praktische werk. Geert en ik bereiden het drukwerk voor, maken ontwerpen en we helpen de dames op kantoor met het maken van bijvoorbeeld offertes of presentaties. Ook zijn we de afgelopen tijd druk bezig met het opzetten van verkoopcampagnes en het structureel inzetten van onze social media kanalen. Misschien heb je het al eens voorbij zien komen maar we zijn we bezig met ‘een product van de week’. Denk bijvoorbeeld aan een kledingstuk of een relatiegeschenk. Op deze manier willen we onze producten meer in het zonnetje zetten en onze volgers inspireren.”
Ondernemen in 2020: support your locals
“Het afgelopen jaar is een roerend jaar geweest. In sommige sectoren was het werk niet aan te slepen en voor anderen lag het werk stil. In eerste instantie vielen we in die tweede categorie; veel werk kwam namelijk stil te liggen. De maanden maart tot en met juni zijn voor ons hele belangrijke maanden, omdat er dan veel sportprijzen worden afgenomen. De sport lag echter volledig stil, waardoor dat bijna helemaal wegviel. In zo’n situatie kun je twee dingen doen: bij de pakken neer gaan zitten of doorgaan en kijken wat je wél kunt doen. Wij besloten om ons te focussen op de mogelijkheden die de situatie ons bood. We zijn begonnen met het maken van corona gerelateerde artikelen, zoals mondkapjes, veiligheidshesjes en handgels. Daarnaast toverden we onze showroom al vroeg om tot kerstparadijs met volop inspiratie voor de leukste kerstpakketten.
Eigenlijk zijn we noodgedwongen uit onze comfortzone moeten stappen. We kregen bijvoorbeeld een aanvraag van een bedrijf om een geschenk voor Pasen samen te stellen, wat dan ook corona-proof moest zijn. We hebben toen in samenwerking met een lokale supermarkt en een bloemist een brievenbusdoosje samengesteld met tulpen en paaseitjes. Zoiets hadden we nog nooit gedaan, maar dit was heel leuk om te doen! Ook hebben we rond de Feestdagen een kerstpakket samengesteld voor Zorgsaam. In dit pakket hebben we allerlei producten gebruikt van lokale ondernemers; zo hadden we thee van Bloomz, koekjes van Bakkerij Risseeuw en nog veel meer lokale producten. Daar hebben we veel positieve reacties op gehad! Het steunen van de lokale ondernemer is belangrijk voor ons en ook echt iets waar we in de toekomst verder mee willen gaan. Tegenwoordig geven we veel liever een dubbeltje meer uit aan iets wat lokaal en uit Zeeuws-Vlaanderen komt, dan dat we het iets goedkoper uit een andere regio in Nederland halen.”
Op eigen kracht
“Het bedrukken van bepaalde materialen kent vele soorten technieken. We zijn jaren geleden begonnen met het bedrukken van vaantjes. Hier hadden we één techniek voor. Door de jaren heen zijn we ons hierin gaan ontwikkelen en hebben we steeds meer technieken in huis gehaald waaronder zeefdruk en borduren. Door bepaalde technieken zelf in huis te hebben kunnen we snel produceren en hebben we de controle over het proces. Je kent de ‘knowhow’ van het drukken. Dit zorgt ervoor dat wij veel verschillende opties kunnen bieden en hierin kunnen meedenken met de klant.
Eigenlijk zijn we altijd bezig met het uitbreiden van ons pakket. Door het aanschaffen van nieuwe machines kunnen we meer diensten aanbieden. We zijn bijvoorbeeld aan het kijken hoe we met kleinere oplages kunnen werken om zo particulieren nóg beter van dienst te kunnen zijn. Er zijn bijvoorbeeld machines die voor mindere aantallen produceren, wat natuurlijk ideaal is voor deze doelgroep! Op deze manier maken we ons beschikbaar op de particuliere markt voor bijvoorbeeld het bedrukken van T-shirts voor voetbalwedstrijden of een vrijgezellenfeest of het borduren van mutsen voor jouw vereniging. Verder willen we meer gaan werken met lokale ondernemers. Door corona heeft ons jaar er anders uitgezien dan normaal, maar dat is niet per se slecht. We hebben geleerd om anders en creatiever te denken. Dit willen we in de toekomst graag meenemen, zodat we onze klant nog meer kunnen inspireren!”