IN BEELD: SnowWorld Terneuzen

SnowWorld Terneuzen, het eerste gebouw die je ziet als Terneuzen binnenrijdt via de Tractaatweg en het enige gebouw waar het binnen altijd vriest. Een opvallend gebouw, waarvan het grootste deel van de inrichting één doel heeft: sneeuwpret!
We gingen langs bij de CEO van SnowWorld, Wim Hubrechtsen. Wim is een geboren ondernemer met een passie voor entertainment. Ondanks dat hij rechten gestudeerd heeft, zit hij al jaren in de vrijetijdssector. Hij heeft vroeger voor grote bands gewerkt zoals Blue Blood en Vaja Con Dios; je weet wel, van dat nummer ‘What’s a Woman’ en ‘Nah Neh Neh’. Daarnaast heeft hij ook jarenlang in het management gezeten van K3 en bij Studio100 gewerkt. En nu is hij CEO van SnowWorld! Wij spraken Wim over de groei van SnowWorld en het ondernemen in coronatijd. 

Back to the start

Van het managen van bands naar CEO van SnowWorld is een grote stap. “Ik heb hiervoor met veel grote bands en bij Studio100 gewerkt. Leisure is een sector die ik altijd al heel leuk heb gevonden. Toen een Belgische belangengroep een groot aandelenpakket kocht van SnowWorld, waren ze opzoek naar een nieuwe CEO. Door mijn achtergrond in de vrijetijdssector kwamen ze bij mij terecht. Het was voor mij niet veel anders dat wat ik daarvoor gedaan had. Uiteindelijk werk je vaak met dezelfde leveranciers in deze sector. Dus heb ik een plan geschreven met daarin mijn visie voor SnowWorld. Daar waren ze meteen enthousiast over. Nu zijn we al twee en een half jaar verder en ben ik CEO van SnowWorld. Dit doe ik met plezier!”

Ondernemen in Terneuzen

“Door de huidige maatregelen werk ik nu vanaf thuis. Maar daarvoor was dat wel anders. Vaak was ik zes dagen in de week aan het cruisen om alle vestigingen in heel Nederland en Duitsland te bezoeken. Je gelooft het misschien niet, maar ik rij op een jaar makkelijk 60 tot 80 duizend kilometer. Dit komt natuurlijk omdat we vestigingen hebben door heel Nederland en eentje in Duitsland. Toen ik CEO werd zijn we begonnen met twee vestigingen, in Landgraaf en Zoetermeer. Tegenwoordig hebben we er wel al wat meer; door hard werken zitten we nu op acht locaties! 

In 2019 hebben we de vestiging van Terneuzen overgenomen. We zien veel potentie in deze vestiging. Elke vestiging heeft een strategisch plan gekregen en voor Terneuzen zitten daar veel mogelijkheden in. We hebben de afgelopen jaren ook al wat aanpassingen gemaakt. Zo hebben we de infobalie en de verhuur naar de begaande grond verplaatst, dit geeft directe toegang tot de baan. Hiervoor waren de balie en de verhuur boven en moest je met je skiboots van een hoge trap af, dat is natuurlijk een ‘disaster waiting to happen’. 

Daarnaast willen we ook uit gaan breiden in entertainment en activiteiten. Hiervoor is Terneuzen de ideale vestiging. Er zijn veel lege ruimtes waar nog invulling aan gegeven kan worden. Deze zouden gebruikt kunnen worden voor vergaderruimtes, exposities en nog veel meer. Dit is zeker iets waar we in de toekomst meer gebruik van willen maken!”

Ondernemen tijdens Corona

“Momenteel ben ik nu twee en een half jaar CEO van SnowWorld. Het was voor mij heel erg schrikken toen we in complete lockdown gingen, omdat we bij SnowWorld nog nooit dicht zijn geweest. In de afgelopen twintig jaar dat we open zijn, zijn we nog nooit een dag dicht geweest. Dat is gewoon al bijna 7300 dagen en ineens moesten we dicht. Je kan natuurlijk begrijpen dat wij daar niet heel bij mee waren…

Tijdens de eerste lockdown waren we in totaal 107 dagen dicht. Net als heel veel andere bedrijven hebben we goed gebruik gemaakt van deze tijd. We hebben wat achterstallige klusjes gedaan, opgeruimd en schoongemaakt en aan de structuur van SnowWorld gewerkt. Zo zit nu het hoofdkantoor in Roosendaal. We zijn dus niet bij de pakken neer gaan zitten en hebben ons goed bezig gehouden. We hadden gehoopt dat het ergste achter ons was, maar helaas was daar de tweede lockdown. 

De tweede lockdown was voor ons veel heftiger. Alle panden moesten sluiten en zelfs alle medewerkers werkten niet op locatie. Deze lockdown kwam ook precies op het verkeerde moment. Van november tot maart is ons hoogseizoen en dat hebben we nu compleet gemist. Omdat alle panden moesten sluiten was er geen inkomen, maar de vaste lasten lopen op die manier wel snel op. Onze grootste vaste last is het sneeuw. Dit moet natuurlijk gekoeld blijven en laten smelten is geen optie. Waar zou al het water heen gaan? Het kost dus veel elektriciteit om dat allemaal gekoeld te houden en zulke kosten tikken snel door. Nu krijgen we wel vergoedingen van de overheid, maar dat dekt alleen de personeelskosten. Gelukkig hebben we een reserve opgebouwd, maar op den duur gaat dat ook op geraken. Het is dus belangrijk dat we snel terug opengaan!

Wat ons grootste frustratiepunt ook is, is dat we eigenlijk de maatregelen krijgen van de indoorsport, terwijl wintersport een individuele sport is. Als je te dicht op elkaar bent, is dat heel gevaarlijk. Daarnaast draagt iedereen handschoenen, een helm, bril en soms ook een sjaaltje voor de mond. Een beter bescherming kan niet! Het is dus makkelijk om deze sport coronaproof te beoefenen. We snappen natuurlijk wel dat het niet mogelijk is om voor elke sport een lijstje maatregelen op te stellen, maar het blijft wel frustrerend.”

De toekomst van SnowWorld

“Het is natuurlijk moeilijk om op korte termijn in te schatten hoe alles gaat lopen. We hopen in ieder geval zo snel mogelijk weer open te mogen zodat alle wintersportfans weer lekker kunnen gaan sporten. Momenteel hopen we in mei open te kunnen, maar dat weten we ook niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat alle diehard wintersport fans te staan trappelen van ongeduld wanneer we weer open mogen.”