Terugblik 2020

Het einde van het jaar is weer in zicht! 2020 was een bijzonder jaar, het jaar waarin ´omdenken´ centraal stond. De wereld stond ineens op z’n kop en ook wij ontkwamen niet aan de gevolgen van het coronavirus. Door de maatregelen helaas geen wijnroute, bierroute, Winterfever en werden projecten zoals het ICOON stilgelegd. Snel schakelen, dat vergt veel creativiteit en veerkracht. We kwamen met nieuw ideeën, projecten en rubrieken om onze volgers toch van waarde te zijn. En met succes! We legden de focus op wat er wél was en wat wél kon, weliswaar in een meer digitaal jasje.

Hierbij dus een korte terugblik op een bijzonder jaar voor Citymarketing, “Stad Terneuzen”.

Samenwerking kernen
We zochten in het begin van het jaar de samenwerking op met de verschillende kernen van gemeente Terneuzen. Elke kern heeft zijn specifieke kwaliteiten die bijdragen aan het versterken van de kracht en het DNA van de gemeente Terneuzen. Met Citymarketing gaat het om zichtbaarheid en het benutten van mogelijkheden voor promotie. De campagnes ‘kiezen=delen’ en ‘kiezen=delen 2.0’ (feestdagen editie) waren mooie campagnes waarin alle kernen betrokken werden. Met de campagne werd het lokaal kopen, proeven en bestellen gestimuleerd. Daarna volgde de blogreeks ‘Ondernemen in ..’, waarin een lokale ondernemer maandelijks over het ondernemerschap in een andere kern vertelde. Tot slot hebben we deze zomer wekelijks een verrassend ommetje in elke kern gepubliceerd.

Corona
En daar was ineens COVID-19. Nieuws wat altijd een ‘ver van ons bed show’ leek, zette ineens heel Nederland op z’n kop. Snel schakelen en inspelen op de lokale actualiteiten, dat is wat we deden. We schreven verschillende blogs over inspirerende initiatieven, cultuur in quarantaine, verzamelden wekelijks (online) activiteiten, maakten een handig take-away overzicht van alle horecagelegenheden en nog veel meer. Ook inwoners kwamen aan het woord en vertelden over hun quarantaine ervaring in onze reeks ‘deurportretten’ i.s.m. fotograaf Reggie Goole.
Tijdens de zomervakantie inspirerenden we mensen om in eigen regio vakantie te vieren door wekelijks een nieuw thema te belichten in onze staycation gids.

Rubrieken, campagnes en activiteiten
We lanceerden een aantal nieuwe rubrieken zoals ‘Op de koffie bij ..’, ‘binnenkijken bij ..’, ‘Marktkramers in beeld’, ‘Expats in beeld’ en ‘Verhuisd voor de liefde’, waarin nieuwbakken Terneuzenaren vertellen over hoe ze in Terneuzen terecht zijn gekomen. Onze maandelijkse Instagram fotowedstrijd ‘Terneuzenunseen’ werd 1 jaar! Maandelijks sturen veel talentvolle fotografen uit de buurt hun mooiste foto’s in, lokale ondernemers voorzien de winnaar van een leuke prijs.

Om het jaar feestelijk af te sluiten is er een leuke campagne en activiteit bedacht i.s.m. Cows&Stars. De eerste is onze #Wenshut. Deze gezellige caravan stond op een aantal weekmarkten in gemeente Terneuzen. Hier konden bezoekers een videoboodschap met hun wens voor de inwoners van de gemeente Terneuzen voor 2021 inspreken. De wensen zijn samengevoegd tot éen mooie video. Vervolgens ontvingen alle inwoners van de gemeente een wenskaart waarop een QR code te vinden was. Door het scannen van de QR code kan iedereen de nieuwjaarsgroet video bekijken.

Tot slot was er natuurlijk onze ‘Aangespoeld’ puzzeltocht! Een super leuke activiteit waarbij er elke dag tijdens de Kerstvakantie een raadsel op onze website en socials verscheen, waarmee je een mysterie kunt oplossen. De antwoorden kunnen nog tot 5 januari ingezonden worden. Meedoen is écht de moeite, want lokale ondernemers hebben prachtige prijzen beschikbaar gesteld!

Terneuzen in beweging
Ook al stond de wereld op z’n kop, Terneuzen stond niet stil. In de gemeente vestigden zich ondanks de coronacrisis een aantal nieuwe ondernemers. Door de komst van Toko Faraj, Zamzam supermarkt, Merhaba Market, Morcookies, Shirlys Filipino (koewacht), Supermarkt Yara en Krowka supermarkt (Terneuzen en Sas van Gent), kunnen wij dagelijks genieten van producten uit de hele wereld. Ook Soute Vaert, Mercato 9, Pub Victory en Donatha Creations openden hun deuren.

In de binnenstad was er veel beweging. Het brugpad in Terneuzen kreeg een heuse maritieme metamorfose door VrouwvanRinus en het oude stadhuis werd opgeknapt door de broers Hertzinger. De Big Bellys in de stad werden bestickerd met de foto’s van de winnaars van onze Big Belly fotowedstrijd en blijkt het mooiste gebouw van Zeeland in Terneuzen te staan! Het kantoorpand van InZaken won de publieksprijs van 2020.

Citymarketing
We kregen in het begin van het jaar versterking van een nieuwe stagiaire: Maaike Geenen. Ze deed een onderzoek naar expats in Zeeuws-Vlaanderen om meer inzicht. In deze doelgroep te krijgen en beter aan te sluiten met een warm welkom in onze regio. Ook stadsmanager Wout den Doelder heeft niet stil gestaan. Hij ging dit jaar actief op pad en voorzag de ondernemers van de binnenstad van alle nodige informatie, trok nieuwe ondernemers aan en zorgde voor opvulling van de lege etalages.

Dit was een greep uit alle activiteiten die we in 2020 hebben ondernomen om Terneuzen en haar omgeving meer zichtbaar te maken. We hebben onze focus meer gericht op onze inwoners en ondernemers en waren meer online aanwezig dan fysiek. We tikten op Facebook over de 5000 volgers aan, welkom nieuwe ambassadeurs! Maandelijks bereiken we gemiddeld 40.000 mensen met onze berichten en daar zijn we trots op!

Op naar 2021! Maak er een gezond en mooi jaar van!