Thuiswerken doe je zo!

Ook wij ontkomen er niet aan: thuiswerken! Voor ons was het de eerste week ook even passen en meten, maar onze draai hebben we aardig gevonden. Houd in je achterhoofd: de kans dat alles in één keer goed gaat is zeer klein. Wij hebben een aantal praktische tips voor jullie verzameld:

Structuur
Zet je wekker en maak je klaar zoals je dat op een gewone werkdag ook zou doen (lees: geen badjassen en pyjama’s!), ontbijt normaal en neem je pauzes zoals je die normaal ook zou doen. Het is verleidelijk om een andere routine te ontwikkelen als je thuis bent, maar op deze manier blijf je het beste in je dagelijkse werkritme. Wij starten onze een week met een video-call waarin we de stand van zaken bespreken en de planning voor de aankomende week, maar ook zeker even een persoonlijke check-in.

Productiviteit
Schakel de omgevingsruis uit; even geen appjes of andere social media notificaties. Je zult ongetwijfeld de vraag krijgen ‘even bakkie doen?’ of tegen een volle wasmand aanlopen. Tuurlijk mag je jezelf de vrijheden die thuiswerken biedt gunnen, de boog kan niet altijd gespannen zijn.. bescherm je werktijd goed! Wil je even knallen? Laat je collega’s weten dat je even van de radar bent en schakel alles uit. Zeeuws-vlaamse journalist Elodie gaf de tip: “Werk volgens de pomodoro-techniek. Start de timer op www.tomato-timer.com en werk 25 minuten geconcentreerd door. Neem vervolgens een korte pauze en gebruik die om je kat aandacht te geven, door social media te scrollen of de was op te hangen!”

Omgeving
Werk in een zo fijn mogelijke omgeving. Ga niet op de bank zitten met je laptop, maar creëer een goed ingerichte werkplek. Zorg dat je alle benodigdheden binnen handbereik hebt (lees: papieren, pennen, theepot etc.). Een opgeruimde plek zorgt voor rust.
Zoals Sara kinderen in huis? Laat je gezin even weten dat papa of mama even niet gestoord mag worden. Doe bijvoorbeeld een koptelefoon op of experimenteer met een soort teken/afbeelding op de deur.

Onze persoonlijke tips:

Tip Sara: Ik probeer zoveel mogelijk structuur aan te brengen en mijn media consumptie te beperken. Op social media verschijnen zoveel nieuwsberichten, dat je brein snel verzadigd raakt.  

Tip Nikki: Thuis ben ik snel afgeleid, dus ik zet altijd een lekker muziekje aan op de achtergrond. Geen heftige muziek, maar juist een beetje zen muziek (Tips: klassieke muziek, relaxing music of speciale brain music). Dit zorgt er bij mij voor dat ik mijn focus bewaar.

Tip Maaike: Werk met een to-do list. Maak dagelijks voor jezelf een lijstje met taken, begin met de belangrijkste. Deze kun je gedurende de dag afstrepen. Dit motiveert mij om het lijstje af te werken!