Werknemers ´t zusje ruilen tijdelijk dienbladen in

Vaste medewerkers van ’t Zusje Terneuzen hebben hun dienbladen en keukengerei tijdelijk ingeruild voor een functie bij bedrijven in de regio. Bij eigenaren Joost en Mark staat het welzijn van hun medewerkers altijd op éen, zo ook tijdens de tweede lockdown. Ze zochten contact met werkgevers uit de regio, zodat hun medewerkers niet weer thuis kwamen te zitten. We spraken eigenaar Joost over het tijdelijk herplaatsen van hun medewerkers.

“Ons team bij ’t Zusje Terneuzen bestaat uit zo’n 70 medewerkers. Ja, dat zijn er inderdaad veel en je vraagt je waarschijnlijk af ‘waarom’? We zijn normaal gesproken zeven dagen per week open. Tijdens een drukke shift werken we met zo’n 22 man. Dat is natuurlijk inclusief schoonmaakploeg, koks en bediening. Wat het mooie aan ons team is, is dat wij geen verschil merken in loyaliteit tussen de vaste medewerkers en medewerkers die een 0-uren contract hebben. Ik denk dat onze kracht vrijheid en flexibiliteit is. Wil je alleen in het weekend werken? Prima? Alleen door de week? Prima! Ook steken Mark en ik zelf onze handen uit de mouwen op de werkvloer, hierdoor hebben we denk ik een hechtere band met ons team.

Toen we in mei 2019 open zijn gegaan, hadden we natuurlijk nooit gedacht dat we na negen maanden weer zouden moeten sluiten door corona. Tijdens de eerste lockdown zijn we drie maanden gesloten geweest en hebben we onze medewerkers deels kunnen doorbetalen door de subsidie die we ontvingen. Tijdens de tweede lockdown was dit financieel geen optie. We hebben direct samengezeten met alle collega’s om alle opties door te spreken. Samen op zoek gaan naar een tijdelijke werkgever bleek de beste optie. Vervolgens hebben we met elke medewerker een carrièreplanningsgesprek gevoerd om te kijken wat het beste bij hen zou passen.

Daarna ben ik in gesprek gegaan met verschillende werkgevers in de regio om te kijken of zij tijdelijks functies voor onze medewerkers hadden. Ik merkte aan veel bedrijven zoals bouwmarkten en supermarkten dat zij ons écht graag wilden helpen. Zij vonden de lockdown ook enorm vervelend voor alle horecamedewerkers en zochten samen met ons naar een passende oplossing.

Het duurde even, maar alle medewerkers hebben een tijdelijk ‘onderkomen’ gevonden. Er is iemand begonnen bij de Gall&Gall, iemand bij een beveiligingsbedrijf in België, eentje bij de Albert Heijn, drie collega’s bij de Gamma.. eentje achter de kassa en twee heren zijn begonnen bij de verkoop van Kerstbomen. Ook hebben we een medewerkster gedetacheerd bij Scheldestore. Zij doet daar social media en planning. Wat ben ik deze werkgevers dankbaar zeg! Als we weer mogen opstarten, zullen wij in overleg gaan en kijken hoe ze weer bij ’t Zusje aan de slag kunnen, eventueel in combi met hun huidige functie. 
Dat hangt ook van de wensen van de teamleden af. We spreken elkaar wekelijks, dus we houden elkaar goed op de hoogte. Natuurlijk hopen we dat we snel weer open mogen. Alhoewel ik denk dat dat nog mogelijk even op zich moet laten wachten, maar we geven de moed niet op. Je kan z’n allen achter in de bus zitten en maar afwachten waar je heen gaat, OF zelf het stuur pakken en zelf (toch deels) de richting bepalen. Samen komen we er wel!”

Medewerkster Femke werkt tijdelijk bij T&D Security: “In deze tijd kijken we elke dag naar wat we allemaal niet kunnen maar niet naar wat voor nieuwe mogelijkheden het eventueel kan opleveren. Zo ben ik van horeca baan naar HR administratie gegaan. Joost heeft een groot probleem omgezet naar nieuwe kansen. Die wij als vaste medewerkers met beide handen grijpen. Ik heb het erg naar mijn zin, maar mis mijn collega’s natuurlijk!”