Wisseling van de wacht: Roeland broers aan het roer

Meer dan 30 jaar konden Terneuzenaren bij Roeland interieur terecht voor de aankleding van hun woning. In januari hebben Renata en Peter Roeland besloten om een stapje terug te doen, en het stokje over te dragen aan hun zoons. Met Thomas (24) en Stijn (21) aan het roer slaat het bedrijf een nieuwe weg in. Zo besloten zij bijvoorbeeld om de naam van de zaak te veranderen naar ‘Broers interieur’. Het is duidelijk, de 3e Roeland generatie in de winkel zorgt voor een frisse wind en vernieuwing.

Veranderingen

“In principe was er natuurlijk al langer sprake van een overname, maar vanaf 1 januari werd het officieel. Achter de schermen waren wij natuurlijk al een tijdje bezig met dit nieuwe concept. Eigenlijk zijn we een heel nieuw bedrijf begonnen, maar we blijven wel in dezelfde panden zitten en dezelfde soort producten houden.

We hebben de vloerenwinkel gestript en volledig opnieuw ingericht. We hebben hiervoor gekozen omdat we met een nieuw concept zijn gaan werken. In augustus vorig jaar werden wij benaderd door een landelijke partij genaamd Woninginrichting-Aanhuis. Zij hebben met ons in Zeeuws-Vlaanderen nu een landelijke dekking. Woninginrichting-Aanhuis werkt hard aan de weg om de nummer 1 in woninginrichting te worden, zij hebben bijvoorbeeld een samenwerking met VT-Wonen. De producten die worden gebruikt in de afleveringen van VT-Wonen, kun je bij ons terugvinden in de winkel. We willen graag onze klanten de totale inrichting aanbieden: vloeren, wandbekleding zoals verf en behang, raambekleding, kasten en zelf karpetten op maat. Uiteraard is iedereen bij ons welkom, of dit nou voor de hele woning of een zolderkamer is.

Het concept van Woninginrichting-Aanhuis is ook buiten de winkel om een ideale partner om mee samen te werken. Zij ontzorgen ons in het hele marketingverhaal on- en offline. Via de TV wordt het concept gepromoot via VT-Wonen, verder kan je ze wekelijks op verschillende radiozenders horen met commercials. Ook op de sociale media kanalen zijn zij sterk actief, dit is allemaal te volgen op Facebook, Instagram, Pinterest en de websites. In onze winkel wordt gezorgd voor mooie displays en show beelden.

Daarnaast hebben we ook een eigen private label gelanceerd. BROERS PRO is ons eigen merk van o.a. glasvezelbehang, lijmen en professionele verf. Voor deze producten kun je terecht in onze kleinere winkel op de hoek. Ondanks dat we 2 winkels hebben kunnen we alle productgroepen met elkaar combineren en laten zien aan onze klanten.”

Vernieuwing

“We slaan een nieuwe weg in. Wellicht is het anders dan mensen van ons gewend zijn, maar af en toe is vernieuwing en verfrissing wenselijk. We moeten meegaan met de behoeften van de huidige generatie. Veranderingen brengen ook risico’s met zich mee, het kan voor de oudere generatie klanten voor verwarring zorgen.  In onze nieuwe logo en naam vind je ook de oude elementen terug.”

Toekomstplannen

“Met deze nieuwe start willen wij het grotendeel van de markt kunnen bedienen door ze te ontzorgen. Voor de klantengroep daaronder willen we in de toekomst een soort “2Go Outlet” maken. Het is de bedoeling dat klanten daar snel goede en voordelige producten kunnen kopen, die ze zelf kunnen installeren. Op deze manier willen wij de hele woninginrichtingbranche gaan bedienen.”

Ondernemerschap

“Het overnemen van de winkel stond altijd al op mijn planning. Vanaf kleins af aan werkte ik bij mijn ouders in de winkel, ook in de zomervakantie. Door het contact met Woninginrichting-Aanhuis kwam de overname op een mooi moment. Dit concept draagt bij aan een stukje beleving. Op de nieuwe manier van producten presenteren hopen we de klant een WAUW gevoel te geven.

Mijn advies voor (jonge) ondernemers zou zijn: Doe vooral waar je zelf in gelooft. Je ziet vaak dat mensen in Terneuzen niet durven omdat ze bang zijn om afgekraakt te worden door de buitenwacht. Maar laat jezelf vooral niet kennen er ga er 100% voor! En wat ook heel belangrijk is: samen dingen doen. Krachten bundelen kan mooie dingen opleveren!”.